söndag 30 mars 2014

Det här med lycka...

Liten på jorden med stark växtkraft. Bor på Norrfrid.

Det här med lycka. Igår var jag mitt i lyckans öga. Bara för att jag valt det. Och för att platsen jag var på är en guldplats på jordens hjärta.

För ett år sedan gjorde jag ett val...att bli lycklig igen. Hade länge gått med svarta moln kring själ och hjärta. "Lotta, livet är nu, inte sedan. Börja leva fullt ut. Gör det!" Så sa jag till mig själv. Om och om igen. Va?! Vem kunde ana.

Tillslut tog jag steget. Klev ur min box. En dag knackade jag på hos Eija på Norrfrid Gårdsbutik. "Hej, behöver du hjälp", frågade jag. "Ja, gärna" svarade hon. Detta första möte landade i ren och skär ömsesidig respekt och vänskap och en massa roligt på Norrfrid!

Tänk så bra livet kan bli bara man bestämt sig.

Tillbaka till gårdagen på Norrfrid.
Mamma smakar prima. Gårdskvinnan Eija skymtar bakom mamma får.

Jag och Eija skulle baka tunnbröd så det rök om det. Men först skulle djuren ha sitt. Vi sa hej till lammen. Jag stod långt ner på poppislistan kan jag säga. Det enda småttingarna gjorde var att leta efter sin mamma. Och det enda mamma får gjorde var att berätta för de små att "kom hit, du tillhör mig". Vackert så säg!




Hönsen (många) och tupparna (två) var modigare än vanligt måste jag säga. Var det den klara och soliga morgonluften som gjorde dem så yra tro?! Vi var på tipp topp tupp humör allihopa. 




Så var det dags för att baka på 10 liter deg. Efter ett eldorado av mjölryk, jäsning och en del andra bestyr satte jag igång... att elda och kavla och grädda och prata med gästerna, dekorera gokakor och koka kaffe.

Ja, jädrar vad roligt jag hade! Och Eija sålde i gårdsbutiken som aldrig förr. Glada miner på oss båda ska jag säga.



Såhär ser en lycklig jag ut. För att jag har valt att göra saker som gör mig lycklig. Fotot passade pappa på att ta när han och mamma hälsade på i gårdsbutiken och smakade på tunnbröd och gofika.


Jag läste precis en artikel skriven av en TT reporter, som intervjuat en Danilo Garcia, (doktor i psykologi vid Sahlgrenska akademin på Göteborgs universitet. Om just det här med lycka. "Glad eller ledsen? Det beror delvis på dina gener". 



Ja, det håller jag med om. Vi har med oss mycket från arvet. Men samtidigt har vi alla ett val. Det kan vara lätt att göra som man är van att föräldrarna alltid gjort... ha det som skyll liksom för att aldrig behöva ta tag i sitt eget jag. Men vi har alla möjligheter att själv skapa ett bra liv. Hur vi förhåller oss till människor vi möter och till oss själva är ju tillslut vårt eget ansvar och ingen annans. 

Danielo Garcia säger även: "Skär ner på det som stör och lär dig att acceptera dig själv".

Det håller jag med om helt och hållet! Jag skär bort lite ibland, klappar mig själv på axeln oftare och säga "bra jobbat Lotta".

Att bli lyckligare. Och resan har bara börjat. 








  

15 kommentarer:

  1. Så kloka rader! Härligt att välja livet och det som får en att må bra! Du ser verkligen glad ut på bilden :) Man blir glad av både Eija och Norrfrid. Jag jobbar också på att välja livet, på att våga göra det som hjärtat vill. Det är en konst som kräver lite övning känner jag. Acceptans och tillit. Ha en fin vecka! Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att höra att du gillade mina rader. Det var liksom meningen. Ja, livet i sig är en resa, med stopp och raster och ett framåtskridande som kan bli hur bra som helst. Det krävs träning..... så stunder varje dag, som knappt märks men som ger mycket tillbaka när kroppen är redo. Kram och fin vecka till dig med Jenny.

      Radera
  2. Livet är nu inte sen, det behöver man höra
    om och om igen. Vilket härligt inlägg. Jag träffade
    Eija för något år sen här i Värmland, är inte ett
    dugg förvånad att hon lyckats så bra. Och så roligt
    och baka tunnbröd ihop, har hört talas om det brödet.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej på dig AnnaMaria. Roligt att du tog dig tid att läsa :-)
      Jasså du känner Eija. Världen är bra liten, som man brukar säga. Nu skapar vi oss en finfin dag :-)
      Mvh, Lotta

      Radera
  3. Lotta, du är en klok kvinna som njuter av livet, glad för dej att du hittat en väg till glädje igen, det syns:) Underbara bilder på dej,djur och tunnbrödsbak från Norrfrid! Vi ropar HURRA för livet (ser framför mig en kvinna som hoppar upp och tjoar) Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så roligt att du tittade in här Ann. Det finns så mycket att glädjas åt......och en del sorgsamma saker med. Livet, som det är, mer eller mindre. Ja vi ropar HURRA för livet och klappar oss själv på axeln lite oftare ;-)

      Radera
  4. Modigt! Tänkvärda ord!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att du tittade in. Det värmer. Nu skapar vi oss en finfin dag :-)

      Mvh, Lotta

      Radera
  5. Superbra gjort Lotta! Ibland känner man bara på sig vad man måste/vill göra och då är det bara att göra det! :) Tänk så mycket kul det ger! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp.........vi tog upp bekantskapen igen tex och det var inte en dag för tidigt ;-)

      Tack för att du tog dig tid att läsa. Ses. Hörs.

      Radera
  6. Bra gjort Lotta!! Knack knack... Behöver ni hjälp? ���� // Hewoman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha. Ja där satt knackningen perfekt! Hööööres.

      Radera
  7. Ha ha. Ja där satt knackningen perfekt! Hööööres.

    SvaraRadera
  8. Så roligt att läsa om människor som väljer att må bra! Tummen upp för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Mycket kan svikta. Tankar kan ändras. Resor kan ställas in. Men tron på oss själva får vi inte tappa...

      Må fint och tack för att du tog dig tid att läsa på min blogg. (Jag är en ny bloggare)

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.